10. klassinger til en utprøvingsdag

St. Paul Gymnas vil med glede invitere 10. klassinger til en utprøvingsdag hos oss fredag 18. november.

Man kan velge mellom to retninger: Studiespesialiserende (80 plasser) og idrettslinje (60 plasser)

Dagen vil foregå på skolen vår (Nygårdsgaten 124). Man vil enten ha program fra kl. 08:30 eller

fra kl. 11:00 utfra hvor mange som melder seg på.

NB! Elevene som vil prøve seg på idrettslinjen burde ha genuin interesse for idrett.

Elevene på idrettsgruppen vil trenge å ta med seg:

1. Klær og sko til innendørs- og utendørsaktiviteter.

2. Drikkeflaske

3. Skifteklær, de kan benytte garderobe og dusj.

Skolen spanderer lunsj for begge gruppene. De som har det sene tidspunktet starter med lunsj.

Påmeldingsfrist er fredag 21. oktober.

Send e-post til linlu@stpaulgymnas.no med navn, skole, hvilke linje du vil prøve deg på og evt. matallergier.

Det blir et «førstemann-til-mølla»-prinsipp hvis det blir påmeldt flere enn det er kapasitet til.

Du må få en bekreftelse på plass for å kunne møte.

Augustana

8.9.22 hadde elevene et møte med Ben Iverson fra Augustana University.
Her en kort oppsummering fra møtet.

• Elevene må søke visum og bestille time til intervju snarest mulig, dvs. i uke 36 eller 37.

• En betaler først SEVIS og så selve visum og så bestiller man time. De som i det siste har vært i
USA enten på ESTA eller visum trenger muligens ikke reise til Oslo.

• US-ambassaden vil beholde passet i 1-2 uker og sende det så tilbake til eleven.

• Visum-søknad: første side: adressen som skal settes inn er elevens hjemadresse i Norge. Her må
en først endre land fra USA til Norge, og så kan man skrive inn adresse.

• Side 2: kontaktperson i USA: Mr. Ben Iverson, 2001 South Summit Ave., Sioux Falls,
SD 57197.

• Ved innreisen i USA må elevene ha med seg: pass, acceptance letter, utskrift av returbilletten
(elevene fikk den på ITL), I-20 skjemaet. OBS! Sjekk at det er den signerte versjonen av
skjemaet du tar med. Eleven må også selv signere skjemaet.

• Hvis eleven må på intervju til Oslo må det tas med: pass, acceptance letter, I-20 skjemaet,
kvitteringer på betalt SEVIS og visum.

OBS. En må være vaksinert mot covid-19 for å kunne reise inn i USA. Les her: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html

Søknad Lånekassen.

Det er elevens eget ansvar å søke Lånekassen og å fylle ut skjemaene korrekt.

Elever som skal på utveksling i 4 uker i USA kan ha rett til

utstyrsstipend (ulike satser)

borteboerstipend (månedssats: 4 603 kroner)

reisestøtte til utlandet (for utveksling i ett semester eller kortere ligger dette på tilsammen 3 335,50 kroner for region Nord-Amerika) Se § 65 i forskriften for tabell.

reisestøtte til utreisepunkt i Norge (bare aktuelt for søkere hvor foreldrehjemmet ligger mer enn 109 km fra Gardermoen.).

inntektsavhengig stipend (tidligere kalt grunnstipend. Ulike satser)

stipend (og ev. lån) til delvis dekning av skolepenger, hvis elevene betaler skolepenger direkte til det utenlandske lærestedet.

Dere søker Lånekassen samlet (St. Paul gymnas og Augustana) innen søknadsfristen. Hvis noen allerede har søkt om støtte til Norge (St Paul Gymnas), bør man laste opp dokumentasjonen:

Admission letter fra Augustana

Skjema P med underskrift fra St. Paul gymnas

Bekreftelse fra St. Paul gymnas på at du deltar på utvekslingen

Faktura for flybilletten fra St. Paul gymnas

Selve flybillett

Elevene finner nettsøknaden ved å logge seg inn på Dine sider på www.lanekassen.no. De velger «St. Paul Gymnas» og programmet de til vanlig går på. Videre må de laste opp individuell bekreftelse (i pdf-format) fra St. Paul Gymnas med navn på skolen i utlandet og start- og sluttdato for oppholdet + dokumentasjon på skolepenger og P-skjema.

 

Dersom elevene allerede har en søknad inne hos Lånekassen, kan de laste opp dokumentasjon til søknaden. Det gjør de ved å først logge inn på Dine sider fra www.lanekassen.no  Inne på Dine sider, trykker de på lenken «Dine søknader» som ligger på forsiden. Videre trykker de på aktuell søknad som ligger i behandlingskø. Da skal de komme inn på en informasjonsboks som heter «I behandlingskø». Helt nederst på denne informasjonsboksen ligger det en egen lenke for innsending av dokumentasjon « Send inn dokumentasjon».

 

All dokumentasjon kan også sendes per post. Dersom det ikke er noen søknader å laste opp dokumentasjon til, må det sendes per post til:

 

Lånekassen
Postboks 450 Alnabru

0614 Oslo

Flybillett:

Betaling av flybillett: senest innen 15. november 2022 til konto 2801 52 19922

Merk innbetalingen med elevens navn. Billetten koster kr. 11.580.-

Visum:

Noen elever trenger ikke å møte til intervju (se lenke): https://no.usembassy.gov/waiver-of-interview-requirement-for-first-time-student-exchange-and-temporary-employment-visa-applicants/

Velkommen til foreldremøter høsten 2022!

Vi ønsker velkommen til foreldremøter høsten 2022 på følgende tidspunkt:

VG1:

Mandag 5. september kl. 19.00

Foresatte til elever i 1A og 1B møter i kantinen, mens foresatte til elever i 1C og 1D møter på rom 317.

Det blir informasjon fra rektor Petter Gjessing, skoleprest Dom Lukas, matematikkansvarlig og helsesykepleier. Dere vil også møte mentorene til de ulike klassene og få informasjon om klasseturene til Strandebarm.

Presentasjon fra foreldremøte

VG2:

Onsdag 7. september

Foresatte til elever i 2A og 2B møter fra 18.00-19.00 på rom 317.

Foresatte til elever i 2C og 2D møter fra 19.00-20.00 på rom 317.

Dere vil få informasjon om skoleåret, valg av programfag og matematikk ved inspektør Gro Karper Bjørgaas og karriereveileder Linnea Holst Lunde.

Presentasjon fra foreldremøte

VG3:

Tirsdag 6. september kl. 19.00-20.00 på rom 317.

Det vil bli gitt informasjon om tur til Roma.

manage cookies