Augustana

8.9.22 hadde elevene et møte med Ben Iverson fra Augustana University.
Her en kort oppsummering fra møtet.

• Elevene må søke visum og bestille time til intervju snarest mulig, dvs. i uke 36 eller 37.

• En betaler først SEVIS og så selve visum og så bestiller man time. De som i det siste har vært i
USA enten på ESTA eller visum trenger muligens ikke reise til Oslo.

• US-ambassaden vil beholde passet i 1-2 uker og sende det så tilbake til eleven.

• Visum-søknad: første side: adressen som skal settes inn er elevens hjemadresse i Norge. Her må
en først endre land fra USA til Norge, og så kan man skrive inn adresse.

• Side 2: kontaktperson i USA: Mr. Ben Iverson, 2001 South Summit Ave., Sioux Falls,
SD 57197.

• Ved innreisen i USA må elevene ha med seg: pass, acceptance letter, utskrift av returbilletten
(elevene fikk den på ITL), I-20 skjemaet. OBS! Sjekk at det er den signerte versjonen av
skjemaet du tar med. Eleven må også selv signere skjemaet.

• Hvis eleven må på intervju til Oslo må det tas med: pass, acceptance letter, I-20 skjemaet,
kvitteringer på betalt SEVIS og visum.

OBS. En må være vaksinert mot covid-19 for å kunne reise inn i USA. Les her: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html

Søknad Lånekassen.

Det er elevens eget ansvar å søke Lånekassen og å fylle ut skjemaene korrekt.

Elever som skal på utveksling i 4 uker i USA kan ha rett til

utstyrsstipend (ulike satser)

borteboerstipend (månedssats: 4 603 kroner)

reisestøtte til utlandet (for utveksling i ett semester eller kortere ligger dette på tilsammen 3 335,50 kroner for region Nord-Amerika) Se § 65 i forskriften for tabell.

reisestøtte til utreisepunkt i Norge (bare aktuelt for søkere hvor foreldrehjemmet ligger mer enn 109 km fra Gardermoen.).

inntektsavhengig stipend (tidligere kalt grunnstipend. Ulike satser)

stipend (og ev. lån) til delvis dekning av skolepenger, hvis elevene betaler skolepenger direkte til det utenlandske lærestedet.

Dere søker Lånekassen samlet (St. Paul gymnas og Augustana) innen søknadsfristen. Hvis noen allerede har søkt om støtte til Norge (St Paul Gymnas), bør man laste opp dokumentasjonen:

Admission letter fra Augustana

Skjema P med underskrift fra St. Paul gymnas

Bekreftelse fra St. Paul gymnas på at du deltar på utvekslingen

Faktura for flybilletten fra St. Paul gymnas

Selve flybillett

Elevene finner nettsøknaden ved å logge seg inn på Dine sider på www.lanekassen.no. De velger «St. Paul Gymnas» og programmet de til vanlig går på. Videre må de laste opp individuell bekreftelse (i pdf-format) fra St. Paul Gymnas med navn på skolen i utlandet og start- og sluttdato for oppholdet + dokumentasjon på skolepenger og P-skjema.

 

Dersom elevene allerede har en søknad inne hos Lånekassen, kan de laste opp dokumentasjon til søknaden. Det gjør de ved å først logge inn på Dine sider fra www.lanekassen.no  Inne på Dine sider, trykker de på lenken «Dine søknader» som ligger på forsiden. Videre trykker de på aktuell søknad som ligger i behandlingskø. Da skal de komme inn på en informasjonsboks som heter «I behandlingskø». Helt nederst på denne informasjonsboksen ligger det en egen lenke for innsending av dokumentasjon « Send inn dokumentasjon».

 

All dokumentasjon kan også sendes per post. Dersom det ikke er noen søknader å laste opp dokumentasjon til, må det sendes per post til:

 

Lånekassen
Postboks 450 Alnabru

0614 Oslo

Flybillett:

Betaling av flybillett: senest innen 15. november 2022 til konto 2801 52 19922

Merk innbetalingen med elevens navn. Billetten koster kr. 11.580.-

Visum:

Noen elever trenger ikke å møte til intervju (se lenke): https://no.usembassy.gov/waiver-of-interview-requirement-for-first-time-student-exchange-and-temporary-employment-visa-applicants/

Velkommen til foreldremøter høsten 2022!

Vi ønsker velkommen til foreldremøter høsten 2022 på følgende tidspunkt:

VG1:

Mandag 5. september kl. 19.00

Foresatte til elever i 1A og 1B møter i kantinen, mens foresatte til elever i 1C og 1D møter på rom 317.

Det blir informasjon fra rektor Petter Gjessing, skoleprest Dom Lukas, matematikkansvarlig og helsesykepleier. Dere vil også møte mentorene til de ulike klassene og få informasjon om klasseturene til Strandebarm.

Presentasjon fra foreldremøte

VG2:

Onsdag 7. september

Foresatte til elever i 2A og 2B møter fra 18.00-19.00 på rom 317.

Foresatte til elever i 2C og 2D møter fra 19.00-20.00 på rom 317.

Dere vil få informasjon om skoleåret, valg av programfag og matematikk ved inspektør Gro Karper Bjørgaas og karriereveileder Linnea Holst Lunde.

Presentasjon fra foreldremøte

VG3:

Tirsdag 6. september kl. 19.00-20.00 på rom 317.

Det vil bli gitt informasjon om tur til Roma.

Velkommen til skolestart!

Her finner du informasjon som er nyttig til skolestart. Du vil få oversikt over timeplan, skolerute o.l. når du begynner.

OPPMØTE Skolestart er mandag 15. august. Alle elever møter i kantinen. Den finner du ved å gå inn hovedinngangen, forbi resepsjonen og ned trappen.

VG1: 08.45

VG2: 10.00

VG3: 12.00

Velkommen!

SKOLEKONTRAKT

Dersom du ikke allerede har fylt ut skolekontrakt må du gjøre det her snarest.

SKOLESKYSS “I vidaregåande skolar i Vestland nyttar elevane som hovudregel 30-dagars ungdomsbillett til skoleskyssen. Billetten kan kjøpast frå og med fylte 16 år og til og med dagen før du fyller 21 år, og du kan reise så mykje du vil i heile Vestland.

Dersom du er elev i den vidaregåande skole, men ikkje er fylt 16 år, kan du likevel kjøpe 30-dagars ungdomsbillett. Du må da kunne dokumentere at du er VGS-elev.” - Skyss, Vlfk. Du kan finne ut om du har krav på gratis skoleskyss her.

HVORDAN DU KOMMER DEG TIL SKOLEN Skolen ligger sentrumsnært og det vil være naturlig å benytte seg av kollektivtransport for å komme til skolen. Bybanestoppene Florida og Nygård ligger i kort gangavstand fra skolen. I tillegg går busslinje 12, 13 og 21 forbi skolen. Det er ca. 10 minutter å gå fra Bystasjonen til gymnaset.

DATAMASKIN For VG1 vil datamaskin bli utdelt ca. en til to uker etter skolestart.

TRÅDLØST INTERNETT Det er trådløst internett på skolen. Som ny elev vil du motta kode til internett fra mentoren din. Du kan også finne koden utenfor resepsjonen.

FRAVÆRSREGLEMENT Fra og med skoleåret 2016-2017 vedtok Kunnskapsdepartmentet fraværsgrense på 10 %. Elever i videregående opplæring skal møte opp og delta aktivt i opplæringen og hensikten med fraværsgrensen er å motivere elevene til jevn innsats. Hvis du har mer enn 10% udokumentert fravær i et fag, vil du som hovedregel ikke ha rett til å få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget. Du kan lese mer om fraværsreglene på nettsidene til Utdanningsdirektoratet.

SKOLEREGLEMENT Det er viktig å sette seg inn i reglene på skolen. Du finner skolereglementet her.

LÆREBØKER Lærebøker får du låne gratis av skolen - de blir utdelt av Kristin i løpet av de første skoledagene. Bøkene skal leveres tilbake ved skoleslutt - bøker som blir skadet eller tapt må erstattes.

STIPEND LÅNEKASSEN Alle får utstyrsstipend fra Lånekassen, men du må huske å søke! Frist for å søke er 15. november. Foreldre/verge med digital postkasse vil få kopi av svaret fra Lånekassen elektronisk, enten i Digipost eller e-Boks. Her søker du stipend.

HENGELÅS TIL SKAP Ta med hengelås til bokskap og garderobeskap. Det er lurt å ha hengelås med kode så du ikke risikerer å miste nøkkelen.

ANDRE TING DU LURER PÅ? Sjekk ut ofte stilte spørsmål-siden vår. Vil du snakke med oss? Ta kontakt på telefon: 55 62 80 40 eller e-post: gymnas@stpaulgymnas.no

manage cookies